Het Leven is als een droom, wordt wakker


Waar komen we vandaan wanneer we arriveren? Waar gaan we heen wanneer we vertrekken?

Wanneer mensen in deze wereld komen laten ze het juiste los en pakken ze het verkeerde op. Daarom gaan we in leven na leven in tegen ontwaking, verenigen we met het stof en gaan we verward door het leven alsof we dronken zijn of dromen. Wanneer we geboren worden lijkt het alsof we dronken zijn en wanneer we vertrekken zijn we ons onbewust van hoe we sterven. Alle mensen zijn aan het dromen en er is geen enkele manier om te weten wanneer ze zullen ontwaken. Er wordt gezegd dat het leven als een droom is. We zien het foute als het goede en worden onverzadigbaar begerig voor roem en rijkdom.

In je droom krijg je promotie en wordt je rijk; je hebt een hoge sociale status, een goede reputatie, een mooie vrouw, verrukkelijke minnaressen en een huis vol met kinderen en kleinkinderen; je geniet van grenzeloze welgesteldheid, rijkdom en eer.

Als iemand je op een zeker moment tijdens deze droom zou vertellen "Deze dingen zijn allemaal onecht," zou je diegene nooit geloven. Maar nadat je ontwaakt bent uit je fijne droom zal je je beseffen dat het een droom was, zelfs als niemand je dat zou vertellen.

Gisteravond droomde je dat je eerste geworden was bij de keizerlijke examens, werd benoemd tot primeminister, later werd je keizer en uiteindelijk een onsterfelijke die grenzeloze gelukzaligheid genoot. Deze morgen werd je wakker: "Oh! Het was slechts een droom!" Dat is wanneer je wakker bent. Als je niet wakker wordt en blijft denken dat het echt is zal je er verzot op raken en zal je niet in staat zijn om het los te laten. Niet in staat om het los te laten raak je diepgaand gehecht en verward. Op dit moment zijn we aan het dagdromen, aan het slapen. Daarom komen we verward in deze wereld en vertrekken we verward. Waar komen we vandaan wanneer we arriveren? Waar gaan we heen wanneer we vertrekken? We hebben geen idee. Gedurende ons gehele leven zijn we nog niet eenmaal wakker geweest. Denk er over na: is dat betekenisvol? Waarvoor willen we blijven rondhangen? Wat is zo dierbaar dat we het niet kunnen verdragen om het los te laten?

Tijdens ons leven worden we geketend door de kettingen van de drie vergiften en de vijf verlangens. We hebben zelfs niet de vrijheid om ons om te draaien, laat staan om bevrijd te worden. Daarom moeten we besluiten om het kloosterleven te betreden en om het Pad te beoefenen, te mediteren en te buigen tot de Boeddha met ijver. Dit zijn de manieren om de kettingen van de drie vergiften en de vijf verlangens te ontrafelen. De dag zal aanbreken waarop de kettingen volledig ontrafeld zullen zijn. Op dat moment zal je wakker zijn. Als je dan terugkijk op wat je gedaan heb zal je erachter komen dat het volledig als een droom was en dat niets wat je gedaan hebt in overeenstemming was met de Dharma. Omdat je nu volledig ontwaakt bent kan je de Drie Rijken verlaten en ben je niet langer gebonden door geboorte en sterven. Je zal controle hebben over je eigen geboorte en sterven: je kan geboren worden als je dat wil en sterven wanneer je dat wil. Deze staat waarin alles is zoals je wenst, waar je vrijelijk kan komen en gaan, is ware vrijheid. Het is net als ontwaken uit een grote droom.

Maar nu klampen we ons vast aan dat wat verkeerd is en vergeten we dat wat juist is. Wat is verkeerd? De objecten van de vijf verlangens: rijkdom, seks, roem, voedsel en slaap. Wat is juist? De gelukzaligheid van de vier deugden van Nirvana: onvergankelijkheid, geluk, het ware zelf en zuiverheid. En toch zijn wij mensen zo raar: we zijn niet bang om datgene te verliezen dat echt is, maar wanneer we het onechte kwijt raken zijn we doodsbang. Waarom? Dit is omdat we een dief voor onze zoon aanzien, we de wortels verwaarlozen ten gunste van de takken, het verkeerde als het juiste zien en onafgebroken dromen volledig verslaafd aan droomgebeurtenissen.

Door verwardheid creeren we karma en ontvangen dan de vergelding. We zijn als een stofkorrel die op en neer dwarrelt in de lucht, geleid door de kracht van ons karma, dolend in de zes paden, zonder enige eigen zeggenschap. Zoals gezegd: "Als je de obstakels van roem en rijkdom niet kunt overwinnen, zul je niet in staat zijn om jezelf uit de cyclus van wedergeboorte te bevrijden." Wanneer roem en rijkdom geen aantrekkingskracht meer tot je hebben zal je aan de valstrik van wedergeboorte binnen de zes paden kunnen ontsnappen.

Een Lezing gegeven op 21 Augustus 1983,
In de Stad van Tienduizend Boeddha's