Wanneer gedachten stoppen, eindigt verwardheid


Wij mensen worden verward geboren en sterven verward. We zijn verward terwijl we slapen en verward wanneer we wakker zijn. Wat voor waarde heeft zo'n leven? Zo betekent dat we geen mensen meer willen zijn? Nee, maar we moeten begrijpen waar we vandaan kwamen wanneer we geboren werden en waar we heen zullen gaan nadat we gestorven zijn. Iemand kan zeggen, "Ik weet hoe ik daar achter kan komen. Ik kan 'n overdosis van drugs nemen of mezelf ophangen of in 'n rivier springen. Zou ik het dan niet weten?" Zelfmoord zal je niet van geboorte en sterven bevrijden. Het zal enkel je karmische last verzwaren. We zitten in meditatie om 'n manier te vinden om er zeker van te zijn dat, wanneer het voor ons tijd is om te sterven, we geen fysieke ziekten zullen ondergaan, we geen rijkdom, seks, roem, voedsel en slaap zullen verlangen, en dat onze bewustzijnen niet ondersteboven zullen zijn. Sterven moet net zijn alsof we Chansamadhi hebben betreden. We willen heengaan met 'n glimlach, zonder ongemak zijn en dat Amitabha Boeddha ons zal verwelkomen met 'n gouden lotusbloem. We willen in staat zijn om ons eigen heengaan te kunnen voorspellen en om van tevoren weten dat het er aankomt. We willen het jaar, maand, dag en zelfs het exacte tijdstip weten wanneer we zullen heengaan als onze taken volbracht zijn.

Cultivatie is slechts voor dat doel! Wanneer we dat cruciale moment niet kennen zullen we gedurende onze gehele levens verward blijven. Noch zal die verwardheid eindigen bij het sterven. Sterven na sterven zullen we nog steeds verward blijven. Leven na leven zullen we onhelder blijven. Hoe zielig is het om voordurend verward te zijn.

De reden dat we het zitten in meditatie beoefenen en het Boeddhisme willen bestuderen is omdat we niet langer verward willen zijn. Vele mensen besteden hun tijd aan het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek met als doel de bouw en werking van het fysieke lichaam te achterhalen zodat ze het kunnen reproduceren. Diegene die wetenschappelijke oplossingen buiten zichzelf zoeken verwaarlozen de wortels en jagen de takuiteinden na. Wanneer we onze oorspronkelijke zelf begrijpen zullen we grote wijsheid verkrijgen. Het bestuderen van het Boeddhisme stelt die grote wijsheid in staat om te ontvouwen.