10. Het Vereren van de Spirituele Aard


Wat is het vereren van onze eigen spirituele aard? Het is zo dat in de huidige enkele gedachte ik onmiddellijk een kan zijn met de Tathagata Shakyamuni zonder enig verschil. Waarom is het dan zo dat de Bhagavan ontelbare aantallen kalpa's in het verleden juiste verlichting heeft verwezenlijkt, en dat wij toch nog steeds troebel, verward en ondersteboven zijn? Waarom zijn wij nog steeds slechts gewone mensen?

De Boeddha, de Bhagavan heeft ook grenzeloze spirituele bekwaamheden, wijsheid en de versieringen van verdienste en deugd geperfectioneerd, terwijl wij enkel een oneindig aantal van karmische knopen en kwellingen hebben en zijn gebonden aan geboorte en sterven. Onze bewustzijnen en aarden en die van hem zijn een, maar onze verwardheid en zijn verlichting liggen zover van elkaar als de lucht en de bodemloze afgrond. In stilte overdenk deze aangelegenheid: hoe kunnen we ons niet schamen?

Het is alsof we een kostbare parel in een modderpoel hebben laten vallen, omdat we het zo waardeloos als een gebroken tegel beschouwen, evenmin door het te koesteren noch er aandacht aan te schenken. We moeten daarom een oneindig aantal van heilzame Dharma's gebruiken als tegengif voor onze kwellingen. Door goedheid te cultiveren verkrijgen we verdienste, dan kan de deugd van onze aard te voorschijn komen. Zo wassen we de parel en plaatsen het op een hoge plek, waar het een doordringende schittering uitstraalt die alles overtreft. Dan kunnen we zeggen dat we niet ondankbaar zijn geweest tot de leer van de Boeddha en hebben we onze eigen spirituele aard niet teleurgesteld.

Dit is de zevende reden en voorwaarde voor het voortbrengen van de aspiratie voor het verwezenlijken van Bodhi.